ایزو (ISO)

ایزو (ISO) مخفف عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بین‌المللی استانداردسازی است. زبان های رسمی در استانداردهای ایزو سه زبان انگلیسی، فرانسوی و روسی هستند. نام سازمان در زبان های مختلف دارای اختصارهای متفاوتی است (مثلا IOS در انگلیسی و OIN در فرانسوی). و به همین دلیل نام کوتاهISO برای آن اقتباس شده که براساس یک کلمه یونانی به نام isos (به معنی تساوی) می باشد.

این سازمان که مرکز آن در ژنو سوئیس واقع شده، با آنکه دولتی نیست، اما چون استانداردهای این موسسه به قوانین اجرایی بدل می‌‌شوند از بیشتر سازمان‌های دولتی قدرتمندتر است. درحال حاضر ۱۶۴ کشور در این سازمان به عضویت درآمده‌اند و کشور ایران نیز یکی از آنهاست.

سال ۱۹۸۷ کمیته فنی (ISO/TC 176) ، مجموعه استانداردهای ISO 9000 را معرفی کرد. هدف از تدوین آن، به وجود آوردن الگویی بین المللی برای پیاده سازی و نگهداری سیستم‌های مدیریت و تضمین کیفیت بود. سیستم‌های مدیریت کیفیت به منظور تثبیت و بهبود سطح کیفیت تعریف شده اند. الگوی اجرایی این مجموعه از استانداردها سال ۲۰۰۸ چهارمین بازبینی و اصلاح را به خود دید. در این ویرایش هنوز بر فرایندگرایی تاکید می شود.

هشت اصل استاندارد مدیریت کیفیت از دیدگاه کمیته فنی TC 176

مشتری محوری، راهبری، مشارکت کارمندان، فرایند گرایی، نظام مندی، ارتقا پیوسته، تصمیم گیری واقع گرایانه، ارتباط متقابل مفید با تامین کنندگان.

مثلا استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در هر سازمانی با انواع فعالیت ها و اندازه ها قابل اجراست. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ نشان می‌دهد که یک سازمان سیستم مدیریت کیفیتی منطبق با الزامات و نیازهای مشتری اجرا کرده است.

استاندارد در ایران

اولین تشکیلات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاس‌ها در سال ۱۳۰۴ شمسی مطرح می‌شود. بعدها در سال ۱۳۳۲ با به وجود آمدن الزام برای نظارت بر محصولات وارداتی و صادراتی، ایجاد تشکیلاتی رسمی مورد توجه قرار گرفت. بنیان اصلی تشکیلات سازمانی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به صورت اداره‌ای در اداره کل تجارت وقت به وجود می آید. در سال ۱۳۳۹ قانون تاسیس موسسه استاندارد تصویب می شود و موسسه کار خود را آغاز کرده، در همان سال به عضویت سازمان بین المللی استاندارد ISO درمی آید.



ایزو TS 29001 مدیریت کیفیت در صنعت نفت و گاز

ایزو  TS 29001  مدیریت کیفیت در صنعت نفت و گاز

ایزو ۲۹۰۰۱ الزامات مربوط به طراحی، توسعه، تولید، برقراری و محصولات خدماتی سیستم مدیریت کیفیت را در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی مشخص می کند. ایزو ۲۹۰۰۱ بطور ویژه بر زنجیره تامین نفت و گاز تمرکز دارد.

ایزو ۲۹۰۰۱ برپایه ایزو ۹۰۰۱ و الزامات اجرایی تهیه شده که بر پیشگیری از خطا و کاهش زائدات در خدمات تامین کننده تاکید دارد.

این الزامات بطور جداگانه تهیه شده اند و شفاف و قابل ممیزی شدن هستند. همچنین کیفیت کالاها و خدمات تامین کننده را بصورت جهانی هماهنگ سازی و اطمینان از آن را افزایش می دهد. این موضوع زمانی اهمیت دارد که وجود نقص و عیب در کالاها یا خدمات باعث خسارات شدیدی به شرکت ها و صنایع وابسته می گردد.

این استاندارد برای تمام سازمانهایی که در چرخه صنعت نفت و گاز فعالیت دارند قابل استفاده است.

مزایا گواهینامه ایزو ۲۹۰۰۱:

گواهینامه ایزو ۲۹۰۰۱ استانداردسازی و پیشرفت را در داخل بخش تضمین می کند.

یک مجوز برای معامله در صنعت نفت و گاز

• برای بسیاری از سازمانهای فعال در این زمینه کسب گواهینامه ضروری است تا امنیت قراردادهای با ارزش حفظ و فرصتی برای رقابت بدست آید.

افزایش شهرت برند

• کسب این گواهینامه وجود تعهد نسبت به راهکار ایده آل در صنعت را تائید می کند و شما را قادر می سازد بالاتر از سایرین قرار گیرید.

انعطاف پذیری

• این استاندارد طوری طراحی شده تا با دیگر استانداردهای سیستم های مدیریتی هماهنگ باشد و ادغام آن را با سیستم های شما آسانتر سازد.

صرفه جویی در هزینه

• با استفاده از شرکت گواهی کننده شخص ثالث برای این استاندارد تعداد ممیزی های تامین کننده و هر هزینه مرتبط را کاهش می دهد.

مدیریت ریسک تجاری

• همانند ایزو ۹۰۰۱، این گواهینامه اندازه گیری عملکرد را آسان تر و مدیریت ریسک تجاری را بهتر می کند.

تسهیل عملکردها و کاهش زائدات

• موضوع سنجش بر پروسه های عملکردی تمرکز دارد، که ارتقای کیفیت محصولات و خدمات را پیشنهاد می دهد و به کاهش زائدات، مرجوعات و شکایت مشتریان کمک می کند.

تشویق به ایجاد ارتباط

• مانند ایزو ۹۰۰۱، این الزام اطمینان می دهد که کارکنان از طریق ارتباط توسعه یافته بیشتر درگیر موضوع هستند. سنجش مستمر می تواند هر مشکل موجودی را نمایان سازد.

Top